19 tips om los te laten

Je hoort mensen vaak zeggen: "laat het gewoon los" of "denk er gewoon niet meer aan".

Het kan gaan om een fysiek gevoel zoals spanning, honger of pijn. Maar ook bij een lastige gebeurtenis, zenuwen of verdriet, zeggen mensen gemakkelijk dat je het gewoon moet loslaten. Als je ze dan vraagt hoe je dat moet doen, krijg je meestal geen antwoord. Want ze weten het niet. Het is iets dat mensen automatisch zeggen en waar ze dus niet bij stil staan.

Maar je wilt dat gevoel wel weg! Zeker als je hoogsensitief bent en zoveel onbewust waarneemt en dingen van anderen in je lichaam voelt. Dat wil je graag loslaten, want het bezorgt je een lastig of ongemakkelijk gevoel. Maar hoe doe je dat dan?

Ik geef je graag mijn tips mee. Probeer ze uit en zoek die tips die helemaal jouw ding zijn.

 

  1. Zeg tegen jezelf "het is oké"
    Het is niet fijn om je zo te voelen, maar zorg dat je er niet tegen gaat vechten. Het is vervelend, maar het is oké. Door te zorgen dat het gevoel er mag zijn, zal het sneller verminderen.
     
  2. Adem
    Dit lijkt simpel hé? Maar dat is het eigenlijk niet. We stoppen vaak met diep ademen op het moment dat ons iets lastig overkomt. Dus doe je ogen dicht en voel bewust je adem. Geef je lichaam weer zuurstof.
     
  3. Voel je voeten op de grond
    Hoe vaak voel jij je voeten? Geen idee? Als je toch gaat ademen, zorg dan dat je twee voeten stevig op de grond staan. Met je ogen dicht kan je ze nog beter voelen en is het gemakkelijker om je te concentreren.
     
  4. Ga wandelen
    Wandelen werkt ontspannend en kan helpen je hoofd leeg te maken. Als je alleen gaat wandelen, heb je het voordeel dat je geen goedbedoelde adviezen krijgt en dus geen extra frustraties.
     
  5. Werk in de tuin met je handen in de grond
    Fysiek bezig zijn, is fijn als je veel in je hoofd zit. Door te werken in de tuin ben je buiten, krijg je beweging, kan je goed aarden waardoor je tot rust komt.
     
  6. Bestudeer iets alsof je het nooit eerder zag
    Dit is voor mij een hele mooie. Als ik dan toch buiten ben, kijk ik continu om me heen. Ik zoek mooie details zoals een blad met een leuke vorm, de zon die patronen maakt, vogels die kwetteren, enzovoort.
     
  7. Neem een lange douche
    Stel je tijdens het douchen voor dat alles van je af spoelt. Visualiseer wat je weg wil hebben en laat het zacht van je af glijden.
     
  8. Neem tijd alleen
    Alleen zijn kan ongemakkelijk voelen als je het niet gewoon bent. Voor mij is dat echter essentieel om te ontprikkelen en spanning los te laten. Het er gewoon even laten zijn en mijn ding doen.
     
  9. Maak het stil
    Alleen zijn gaat bij mij samen met stilte. Ik wil dan zo weinig mogelijk storende prikkels om mij heen.
     
  10. Of zing mee met je favoriete liedje
    Kies een liedje dat je diep raakt. Zo heb ik een hele afspeellijst gemaakt met nummers waar ik rustig van word en die ik kan meezingen.
     
  11. Zet prikkels uit of leg ze weg
    Geen gsm, geen tv, geen radio. Deze toestellen geven je zoveel prikkels tegelijkertijd (geluid, bewegende beelden, licht,...) dat ze snel overweldigend kunnen worden. Daarnaast heb je geen controle over wat er binnen komt en wat het met je doet.
     
  12. Ga schrijven
    Als je je dan toch terug trekt, neem er een schriftje bij. Begin gewoon met schrijven over wat je wil loslaten. Eens je begint, ga je merken dat je automatisch verder blijft schrijven. Hierdoor kan het wat uit je hoofd en krijgt het een plaats.
     
  13. Volg een begeleide meditatie
    Loslaten en tot rust komen, kan heel goed met mediteren. Door een begeleide meditatie te volgen (live of opgenomen) blijf je er gemakkelijker met je aandacht bij. Je komt in je lichaam en kan loslaten wat je dwars zit.
     
  14. Knuffel (met je huisdier, een mens, een kussen)
    Knuffelen is ideaal om tot rust te komen en je geliefd te voelen. Je krijgt een gevoel van veiligheid en warmte doordat het knuffelhormoon Oxytocine vrijkomt.
     
  15. Gebruik ontspannende geuren zoals lavendel
    Je kan lavendel gebruiken in de douche of in bad. Maar het kan evengoed een zakje gedroogde lavendel zijn of essentiële olie.
     
  16. Zorg voor warmte
    Bij vervelende momenten of stress gaat je lichaam zich automatisch opspannen. Dit heb je vaak zelf niet door. Warmte zorgt voor ontspanning en een geborgen gevoel. Dus neem er een kersenpitkussen bij, ga in bad of drink iets warm.
     
  17. Masseer je voeten
    Spanning zet zich snel vast in je voeten. Door je voeten te masseren, wrijf je letterlijk de spierspanning los. Je kan dit gemakkelijk zelf doen.
     
  18. Praat met iemand die écht luistert
    Het is belangrijk om te ventileren over wat je bezighoudt. Maar kies bewust bij wie je dit doet. Je wilt namelijk geen goedbedoelde adviezen, maar gewoon even vertellen wat je dwars zit.
     
  19. Vertraag je tempo
    Ga uit de 'rush' van de dag en vertraag letterlijk. Wandel wat trager, ga trede per trede de trap op of sta jezelf toe om even niks te doen.

 

Mijn ideale manier om los te laten

Door de jaren heen heb ik gevonden wat voor mij werkt, als ik iets wil loslaten of tot rust wil komen.

Mijn ideale ruimte om los te laten, is onze badkamer. Ik trek me dan gemakkelijk twee uur lang terug. Ik mediteer bij de verwarming, drink een tas thee en eet iets lekker terwijl het bad vol loopt. Daarna geniet ik van mijn warm bad met een ontspannende olie. Voor mij mogen kaarsen ook niet ontbreken.

Natuurlijk heb ik niet altijd zoveel tijd. Wat ik dan doe is heel bewust met mijn twee voeten op de grond staan, mijn lijf 'scannen' om te voelen waar de spanning zit en het er bewust uit ademen. Dit klinkt misschien gek, maar het werkt voor mij.

 

Hoe laat jij dingen los?
Heb jij jouw ideale manier al gevonden?

 

lavendelveld