Wat doe je met een pijnlijk gevoel?

Wanneer geplande dingen niet doorgaan, komt er bij mij heel wat onrust.
En onrust vind ik niet leuk.

Toen we besloten om een workshop te annuleren wegens medische redenen
van diegene waar ik het samen mee zou geven, was die onrust er ook. Ik voelde me teleurgesteld,
ik had er zo naar uitgekeken. Toch wist ik rationeel dat de annulering een logische stap was.

Pijn, teleurstelling, kwaadheid, ... ik voel ze helemaal niet graag.
Het liefst wil ik een lastig gevoel doen verdwijnen, nu graag!

Maar hoe meer ik er tegen vecht, hoe lastiger het gevoel wordt.
Toelaten en er door ademen zijn dan de meest belangrijke dingen om te doen.
Daarnaast is het essentieel om te praten over mijn gevoel. Mijn hoofd heeft namelijk
de neiging om een lastig gevoel heel erg groot te maken. Het slokt dan mijn hele lijf op.
Wanneer dat gebeurt, kost het me erg veel moeite om er terug uit te geraken.

Door er over te praten met iemand waar ik me veilig bij voel, zie ik ook de andere kant.
Ik hoor dan een ander vertellen wat er bij mij gebeurt. Zo stap ik uit mijn eigen gedachtenmolen
en kan ik beter begrijpen wat het gevoel betekent. Ik geef mijn lastig gevoel op die manier meer ruimte. Mijn hoofd kan het dan beter laten zoals het is. Zo blijft de Zo is mijn gevoel is oké en ebt langzaam weg.

 

Wat doen jij als jij een vervelend gevoel hebt? Ga je ook spontaan vechten en het wegduwen?

 

Je zou de volgende keer deze stappen kunnen proberen:

  • Zet je voeten op de grond en adem
  • Praat er over met iemand, of schrijf het op
  • Wat wil je gevoel je vertellen?
  • Zeg jezelf dat het oké is om je zo te voelen
  • Blijf dit vooral herhalen als dat nodig is
  • Neem rust ... geef jezelf de tijd om het gevoel er te laten zijn
     

Pas deze stappen gerust aan, zodat jij je eigen stappenplan klaar hebt bij het volgende vervelende gevoel.

meisje in het bos